Kom je er met ons niet uit?
We hopen dat we er samen uitkomen en het probleem met elkaar kunnen oplossen. Wanneer je er met ons niet uit komt kun je de klacht laten beoordelen door een onafhankelijke klachtencommissie. Je kan jouw klacht ook aan de onafhankelijke klachtencommissie voorleggen zonder eerst de klachtenprocedure van Oog voor thuis te hebben doorlopen.
De mensen van deze klachtencommissie werken niet bij Oog voor thuis. Zij hebben een geheimhoudingsplicht, alleen de direct betrokkenen worden over de klacht geïnformeerd. In hun klachtenregelement staat beschreven hoe de Klachtencommisie werkt, wie een klacht kan indienen en waarover een klacht kan worden ingediend.
Een klacht indienen bij klachtencommissie Jeugdhulp Zuid Holland
Voor het indienen van de klacht kun je gebruikmaken van het klachtenformulier. Dit formulier kun je ingevuld mailen aan secretariaat@klachtencommissiejeugdhulpzh.nl of opsturen per post: Download het klachtenformulier en regelement hier.
t.a.v. Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid-Holland
Postbus 258
3000 AG Rotterdam.
Behandeling van je klacht
Wanneer de klachtencommissie je klacht in behandeling neemt, stelt de commissie ons als jeugdhulpaanbieder in de gelegenheid om een verweerschrift in te dienen. De commissie stuurt een exemplaar van het verweerschrift naar je door. Daarna nodigt de commissie je en ons uit voor een gezamenlijke hoorzitting. De hoorzitting vindt plaats op een maandagochtend in Rotterdam, ongeveer vier weken nadat je jouw klacht aan de commissie heeft gestuurd. Je kan iemand meenemen, bijvoorbeeld iemand van Jeugdstem en/of iemand die toehoorder is. Vanuit Oog voor thuis zijn meestal de jeugdhulpverlener en de manager aanwezig.
Hoorzitting
De klachtencommissie bestaat uit drie personen. Tijdens de hoorzitting kunnen de leden van de klachtencommissie vragen aan jou en aan ons stellen. Daarnaast mag je mondeling reageren op ons verweerschrift. Wij kunnen dan ook weer reageren op hetgeen wat je naar voren brengt.
Door de secretaris van de klachtencommissie wordt een samenvattend verslag van de hoorzitting gemaakt. De commissie stuurt dit verslag naar je en naar ons toe. Jij en Oog voor thuis kunnen het aangeven als er feitelijke onjuistheden in staan, maar er kunnen geen nieuwe punten worden toegevoegd.
Binnen drie weken na de hoorzitting ontvang jij en Oog voor thuis de uitspraak van de klachtencommissie. De uitspraak bevat uitsluitend een gegrond- of ongegrondverklaring van jouw klachten. Soms doet de commissie een aanbeveling. Binnen vier weken nadat wij de uitspraak hebben ontvangen, laten wij aan je weten of, en zo ja, welke maatregelen wij naar aanleiding van de uitspraak nemen.
Kinderombudsman
Ben je als kind of jeugdige ontevreden over de uitspraak van de klachtencommissie of de reactie van Oog voor thuis daarop? Dan kun je terecht bij de Nationale Kinderombudsman.
Deel deze pagina